Hastighetens rötter

Sprang av en ren händelse på en avhandling rörande punken och orsaken till att alla låtar gick så snabbt. Avhandlingen fanns på kommunbiblioteket i Whyttlebath on the sea, en liten håla strax norr om Brighton. I boken som för övrigt heter - Speed of sound, the origins of one and a half minute songs in punkrock - förklaras orsaker och samband som jag inte kände till men som nu ter sig fullständigt självklara. Den är författad av en man som heter Adam Fiddlestrat.

Det finns enligt boken två element som är speciella och viktiga för punken. Det är hastighet och aggressivitet. När det gäller aggressivitet så hävdar författaren att den kom sig av att det engelska samhället var på väg att gå under i mitten av sjuttiotalet. Som någon har uttryckt det; utan det engelska kungahuset så skulle storleken på deras ekonomi och rikedom ha varit på u-landsnivå.

Enligt författaren är det också denna fattigdom som ofrivilligt leder fram till att hastigheten på spelet ökar, och som konsekvens av detta blir låtarna mycket kortare. Fiddlestrat menar att tack vare den oerhört utbredda fattigdomen bland engelsmännen hade ingen, förutom överklassen, råd att äga bil och åka taxi. Detta ledde till att antalet taxibilar, i London och övriga Storbritannien, minskade drastiskt. Vilket i sin tur till ett system likt det vi i Sverige har för att transportera pensionärer och handikappade - färdtjänst.

På samma sätt som i Sverige där du måste tidsbestämma din färdtjänst och finnas på plats när bilen kommer - gör du inte det kör bilen obönhörligen vidare till nästa person på listan, vilket så klart beror på det pressade schemat - var det liknande orsaker som gjorde att engelsk arbetarklass, som fattiga musiker oftast tillhör, fick beställa sina bilar i god tid. Inte heller de vågade missa den bestämda tiden. Det är ju inte lätt att bära hem en gitarrförstärkare, ett trumset eller ett piano.

Uppträdandena startade dessutom oftast klockan 21.00 därför att pubarna stängde klockan 23. Och som alla vet är det ju omöjligt att få en taxi vid stängningsdags, ännu svårare måste det ju vara att beställa en taxi till den tidpunkten. Av det skälet beställdes oftast taxin till kl. 22. Då skulle man ändå hinna med cirka 20 låtar.

Det finns ytterligare en aspekt, eller orsak, och det är att på sjuttiotalet var det kutym för banden att alltid starta sina konserter kraftigt försenade. Det innebar allt som oftast att man inte började spela förrän cirka 21.30.

Som var och en förstår, hävdar Fiddlestrat, så fanns det inget alternativ annat än att öka hastigheten. Vilket hela punkrörelsen numera beklagar. För som flera kända företrädare förklarar: Det finns ju inget bättre än en riktigt bra ballad.

Författaren lägger fram ett, som jag ser det, mycket starkt bevis och det är en jämförelse med band som Rolling Stones, Muddy Waters, Bachman Turner Overdrive, Moody Blues och ett flertal andra. De spelade ju inte tillnärmelsevis lika fort, vilket Fiddlestrat menar beror på att de hade råd med egna bilar och turnébussar.


RSS 2.0