En tjänstemans sista vilja

Mitt liv börjar lida mot sitt slut. Jag är sjuk. Sjukare än ni anar. Om inte döden tar mig så gör polisen det. Därför har jag bestämt mig för att skriva ner min sista vilja i detta dokument. Ni vet ju att jag alltid älskat mitt arbete, min arbetsplats, mina kamrater och min arbetsgivare. Jag hoppas och tror att det är ömsesidigt. För att ni inte ska sakna mig allt för mycket har jag som sagt nedtecknat följande:

  • För det första vill jag stoppas upp. Som uppstoppad vill jag ha mina företagskläder på mig. Det ska vara de som används vid representation och på kundträffar. Inte det där slappa som vi går i när vi ränner runt på kontoret
  • För det andra vill jag att min kropp ska sitta tre år i fikarummet på min vanliga plats, detta för att alla på kontoret ska kunna ta avsked ordentligt och för att inte bryta karman och därmed påskynda återfödandet.
  • För det tredje ska min själ fångas in och sparas i den lilla blå burk som finns på mitt skrivbord. Det är burken där jag alltid haft mina älskade hallontoppar. Burken ska i sin tur låsas in och frysas ned. Detta eftersom framtida forskning säkert kommer på ett sätt att utifrån själens energi återskapa en människa.
  • När så har skett skickas den uppstoppade kroppen runt på de olika avdelningskontoren inom koncernen, detta för att alla ska kunna ta farväl ordentligt.
  • När detta är klart återbördas kroppen till det egna kontoret för ett sista avsked och för att under rituella former köras genom dokumentförstöraren.
  • Därefter delas återstoden av mig i fyra lika stora delar. Den ena fjärdedelen strös ut i de lokaler där jag verkat i hela mitt liv.
  • Den andra fjärdedelen sprids för vinden ifrån huvudkontorets tak.
  • Den tredje fjärdedelen transporteras till börsen och strös över deras datorer för att på så sätt gynna mitt företags aktier en sista gång.
  • Den sista fjärdedelen ska transporteras till facket i ett av de arkivskåp som vi sätter in löneavtalen i.
  • På begravningen vill jag att det spelas musik från min favoritplatta. Jag menar den som heter ”Bruna toner av längtan” med det fantastiska bandet - Struktur
Med dessa enkla ord och önskningar hoppas jag att ni tar väl hand om mitt företag. Må det leva i evighet. Amen

Vid sina minnens fulla bruk
Sten Duhm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0